Varebiler står parkert skråstilt på to rekker, med bagasjerommene åpne. Noen har stablet varer på medbrakte bord eller ved siden av bilene, som innrammer et improvisert torg.  Små hjemmelagede skilt viser hvem som står hvor, slik at folk skal finne fram til den enkelte produsent. En ny, og hurtigvoksende salgskanal er på plass i Orkland.

Ingen mellomledd

-Vi driver ikke direktesalg. Alle varene er forhåndsbestilt hos den enkelte produsent via Facebook. Her foregår bare levering og betaling, sier Siv Molde, som er en av de 16 produsentene som har tatt oppstilling på parkeringsplassen. 

Fenomenet kalles Reko, en forkortelse for REttferdig KOnsum. Her er ingen mellomledd og produsenten får 100 prosent av salgssummen. Overlevering av varene skjer på avtalt sted og tidspunkt, kun annonsert via Facebook. Fredag var første gang i Orkland, og skal man tolke aktivitetsnivået er dette allerede en suksess.

Økt lønnsomhet

- Vi har allerede over 2200 medlemmer på vår lukkede Facebook-gruppe. Det betyr at vi allerede er den nest største Reko-ringen i Trøndelag utenfor Trondheim, som er den største i Skandinavia, sier Molde.

På landsbasis er det over 150 000 medlemmer i slike ringer, som er en del av Norsk Bonde- og Småbrukarlags prosjekt Matnyttig. Målet er å øke lokalmatproduksjonen i Norge, samt stimulere til økt lønnsomhet og bevisstgjøre forbrukerne om betydningen av småskala matproduksjon og lokal videreforedling.

Trafikksikkerhet

Kjøtt, egg, honning, ost og fiskeprodukter var bare noe av det man kunne se fornøyde kunder plassere i sine bagasjerom denne kvelden. Kaotisk var det ikke på den store parkeringsplassen, men denne formen for handel er arealkrevende når kunder kommer med bil fra hele regionen.

- Vi var nødt til å tenke både på areal og ikke minst trafikksikkerhet når vi skulle finne aktuelt sted å være, poengterer Molde, som skryter av måten de er blitt tatt imot av Lasse Rindal og Coop Obs bygg.

Reko-ring Orkland skal ha neste vareutlevering 12.november og har planer om ytterligere aktivitet før jul.

Fakta om Reko-ring

  • En Reko-ring er et matnettverk der flere lokalmatprodusenter annonserer varer i en felles Facebook-gruppe
  • Første Reko-ring i Norge ble etablert november 2017
  • Det er omtrent 40 Reko-ringer i Norge
  • Over 158 000 kunder tilknyttet de ulike ringene
  • Mer enn 450 produsenter selger varer sine via Reko-ringer
  • Alle produsenter må være godkjent av Mattilsynet
  • Konseptet ble grunnlagt av Thomas Snellman i Finland i 2013